Rapportering derdengelden
Overeenkomstig art. 136 Codex Deontologie voor Advocaten is elke advocaat, associatie of groepering die de derdenrekening beheert, verplicht om deze jaarlijks te rapporteren aan de stafhouder. Het beheer van de derdenrekening dient zorgvuldig te gebeuren, aangezien een goed beheer van de derdengelden van essentieel belang is voor de werking van de advocatuur en het vertrouwen van het publiek in de advocatuur. De stafhouder voert hier controle op uit.
Wie?
Iedere advocaat/advocaat-stagiair die een derdenrekening/rubriekrekening/kantoorrekening had of gebruikte op 31 december 2024.
OPGELET! Elke advocaat beschikt, hetzij zelf, hetzij via de associatie of groepering waartoe hij behoort, over minstens één derdenrekening. Het nummer van de derdenrekening wordt bij de contactgegevens van de advocaat op de publieke website van de Orde van Vlaamse Balies vermeld. (Art. 130 Codex Deontologie voor advocaten).
Wat?
- een overzicht van alle derdenrekeningen, rubriekrekeningen inbegrepen;*
- een overzicht van alle derdenrekeningen, rubriekrekeningen inbegrepen, die het voorbije jaar geopend en/of afgesloten zijn;*
- het saldo van elke derdenrekening op 31 december 2024;
- een opsplitsing van de voormelde saldi per dossier;
- de gedurende het jaar verrichte contante opnames of uitgeschreven cheques, met vermelding van datum, bedrag en dossier; – de bedragen die gedurende meer dan twee maanden op de derdenrekening zijn gebleven, voor zover het, per dossier of per cliënt, gaat om een bedrag van méér dan €2.500,00;
- rapportering of overname van de kantoorrekening indien deze wordt gebruikt.**
*Gelden die worden aangehouden ten titel van zekerheid in het kader van een concreet dossier op een rubriekrekening geopend op naam van twee of meer advocaten die geen deel uitmaken van dezelfde associatie of groepering, moeten niet worden vervat in de rapportering. Alle derdenrekeningen afgesloten voor 1 januari 2024 moeten niet worden gerapporteerd indien zij vorig jaar werden gerapporteerd.
** Indien de rapportering gebeurt door een associatie of groepering, zal de verantwoordelijke die door de associatie of groepering wordt aangeduid voor de rapportering, samen met de rapportering ook een lijst overmaken van de advocaten waarvoor die rapportering geldt. Een gebeurlijke niet-rapportering of verkeerde rapportering door de verantwoordelijke van de associatie of de groepering wordt toegerekend aan alle leden van de associatie of groepering die hem hebben aangesteld. De rapportering door de associatie of groepering ontslaat de individuele advocaten niet van de verplichting om zelf een rapportering te doen voor de derdenrekeningen die zij individueel aanhouden buiten het kader van de associatie of groepering.
Hoe?
Alle info over hoe u deze rapportering dient te doen vindt u in deze handleiding.
Wanneer?
Voor 28/02/2025 (Art. 136 Codex Deontologie voor advocaten).
Sancties?
Het niet of niet correct rapporteren van de derdenrekening(en) kan leiden tot tuchtrechtelijke sancties.
Checklist
Ontdek met deze handige checklist hoe u uw derdenrekening kan rapporteren.
Tips & Tricks
Tips & tricks voor een goed beheer van uw derdenrekening vindt u hier.
FAQ
Moet ik de kantoorrekening ook rapporteren?
Ja, de verantwoordelijke die door de associatie of groepering wordt aangeduid voor de rapportering dient samen met de rapportering ook een lijst over te maken van de advocaten waarvoor die rapportering geldt. Indien u op deze lijst voorkomt en gebruik maakt van de kantoorrekening dient u deze op te nemen in uw profiel via my.advocaat.be en dient u vervolgens de rapportering van de verantwoordelijke over te nemen.
Hoe verwijder of voeg ik derdenrekeningen toe?
Log in op my.advocaat.be, klik door naar ‘mijn profiel’ en beheer daar uw derdenrekeningen.
Moet ik ook mijn rubriekrekeningen rapporteren?
Ja, tenzij het gaat om gelden die worden aangehouden ten titel van zekerheid in het kader van een concreet dossier op een rubriekrekening geopend op naam van twee of meer advocaten die geen deel uitmaken van dezelfde associatie of groepering.
Ik ben als stagiair begonnen voor 31/12/2024, ik heb mijn derdenrekening nog niet gebruikt of gebruik de kantoorrekening. Moet ik ook rapporteren?
Ja, iedere advocaat/advocaat-stagiair die een derdenrekening/rubriekrekening/kantoorrekening had of gebruikte op 31 december 2024 dient de rapportering uit te voeren. Wanneer er nog geen bewegingen gebeurde op uw derdenrekening dient u aldus een nul-stand door te geven.
Opgelet! Heeft u zelf geen persoonlijke derdenrekening maar maakt u gebruik van de kantoorrekening? Dan dient u de kantoorrekening over te nemen. Conform art. 130 Codex Deontologie voor advocaten dient iedere advocaat te beschikken over een derdenrekening. Meer info over hoe dit praktisch gebeurt, vindt u in deze handleiding.
Ik ben als stagiair begonnen na 31/12/2024 en ik krijg de melding dat ik niet voldaan heb aan mijn rapporteringsplicht, wat moet ik doen?
U dient zich geen zorgen te maken, het systeem meldt dit automatisch. Geef dit per e-mail door aan info@balieantwerpen.be
Mijn derdenrekeningen worden foutief vermeld, wat doe ik?
Log in op my.advocaat.be en klik door naar ‘mijn profiel’. Daar kan u uw derdenrekeningen beheren.
Kan ik de rapportering via e-mail of per brief uitvoeren?
Neen, u dient de DP-A applicatie te gebruiken. In deze handleiding wordt zeer gedetailleerd uitgelegd hoe u dit dient te doen.